Vedtægter Legehuset Hulahop

Senest opdateret med ændringer d. 04-03-25

I. Institutionens navn, adresse, hjemsted og status

§ 1. Institutionens navn er Legehuset Hulahop. Institutionen startede den 01. August 2010 – og blev pr. 01-11-2015 integreret institution med både vuggestue- og børnehavegruppe. 

§ 1. Stk. 2. Institutionens hjemsted er Syddjurs Kommune. Virksomheden drives fra adressen Banevænget 13, 8544 Mørke.

§ 1. Stk. 3. Institutionen drives som en privat institution under Dagtilbudslovens Kapitel 3, § 19, stk. 3. Institutionen skal til enhver tid som minimum leve op til Syddjurs Kommunes målsætninger og politikker på børneområdet.

II: Institutionens formål

§ 2. Institutionen har til formål at stimulere børnenes generelle udvikling i en oplevelsesrig hverdag. Der lægges stor vægt på fællesskaber, trivsel og udvikling i små og større sammenhænge. Børnene opmuntres til at udvise hensynsfuld adfærd i en kultur præget af det forpligtende fællesskab. Institutionen vægter nærvær og plads til det enkelte barn.
Institutionen skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse og bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.
Daginstitutionens pædagogiske ramme og indhold fastlægges gennem den pædagogiske læreplan, der udarbejdes og evalueres i henhold til Dagtilbudsloven.

III: Institutionens forretningsudvalg, bestyrelse og leder

§ 3. Institutionens forretningsudvalg og bestyrelse varetager den overordnede ledelse i Legehuset Hulahop og er tegningsberettiget for institutionen i samarbejde med den pædagogiske leder i Legehuset Hulahop.

Forretningsudvalget og bestyrelsen har arbejdsgiverkompetencen over for institutionens personale. Forretningsudvalget og bestyrelsen samt den pædagogiske leder er ansvarlig over for kommunen, for at institutionens økonomi og drift – herunder forvaltningen af kommunens tilskud – er i overensstemmelse med institutionens vedtægt og med de til enhver tid gældende love og andre regler for daginstitutioner.

§ 3. Stk. 2. Forretningsudvalget (FU) består af bestyrelsesforperson, næstforperson og pædagogisk leder. FU mødes jævnligt og opretholder driften af Legehuset Hulahop.

§ 3. Stk. 3. Institutionens pædagogiske leder er ansvarlig for den overordnede pædagogiske drift. Den pædagogiske leder varetager den daglige ledelse og drift i samarbejde med forretningsudvalg og bestyrelse.

§ 3. Stk. 4. Forretningsudvalg og bestyrelsen er ansvarlig for visitationen efter følgende bestemmelser:
• Institutionen optager børn i alderen fra minimum 9 måneder. Antallet af optagne børn vil maksimalt være 44 børn fordelt på vuggestue- og børnehavegruppen.

• Er der flere ansøgere end institutionen kan optage skrives de på venteliste.
• Søskende til børn i institutionen eller anden tilknytning har fortrinsret.
• Når der er en ledig plads i insitutionen optages børn fra ventelisten på baggrund af en vurdering af søskendefortrinsret, alder, køn, årgang, dato for indmeldelse og barnets eventuelle specielle behov.

§ 3. Stk. 5. Bestyrelsen består af 6 bestyrelsesmedlemmer valgt blandt forældrene til børn i institutionen samt personalerepræsentanter i form af den pædagogiske leder og yderligere én personalerepræsentant – alle med stemmeret. Øvrige fastansatte medarbejdere, og andre personer, som bestyrelsen måtte anse det for relevant at indkalde, kan efter bestyrelsens beslutning deltage i bestyrelsens møder uden stemmeret. Her kan der være tale om tidligere forældre der fortsætter deres frivillige arbejde i bestyrelsen mf.

§ 3. Stk. 6. Valg af forældremedlemmer til bestyrelsen sker ved den årlige generalforsamling, som planlægges hvert år af den siddende bestyrelse.

Til generalforsamlingen har hvert forældrepar én stemme pr. barn. Alle forældre modtager indkaldelse til generalforsamlingen med mindst 4 ugers varsel, med angivelse af foreløbig dagsorden.

Der vælges 2 suppleanter på samme betingelser, som indtræder i bestyrelsen i tilfælde af et forældremedlems langvarige (over 2 måneder) eller varige forfald (f.eks. i tilfælde af at forældren ikke længere har et barn i institutionen). I sidstnævnte tilfælde indtræder suppleanten for den resterende del af det pågældende bestyrelsesmedlems valgperiode. Hvis dette ikke er muligt, skal der vælges et nyt medlem hurtigst muligt for resten af perioden.

§ 3. Stk. 7. De 6 forældremedlemmer i bestyrelsen samt de 2 suppleanter vælges for en 2-årig periode. Der afholdes forskudte valg, så halvdelen af bestyrelsen (inkl. suppleanter) er på valg i ulige år og halvdelen i lige år. Valgperioden løber fra generalforsamling til generalforsamling. Forældre udtræder automatisk af bestyrelsen, når de ikke længere har et barn i institutionen.

§ 3. Stk. 8. Bestyrelsen bør så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af kvinder og mænd jfr. § 11, stk. 2 i lov om ligestilling af kvinder og mænd. Det er ikke muligt for et forældrepar at sidde i bestyrelse samtidig eller varetage andre tillidshverv i institutionen samtidig.

§ 3. Stk. 9. Bestyrelsesmedlemmerne skal være myndige, og mindst et flertal, herunder forpersonen, skal være registreret i CPR med bopæl i Danmark. Alle bestyrelsesmedlemmer, samt forældre der har andre former for tillidshverv i institutionen, skal aflevere en ren straffeattest til bestyrelsen samt underskrive en tavshedserklæring.

§ 3. Stk. 10. Bestyrelsen konstituerer sig selv efter valget og fordeler bestyrelsens opgaver imellem sig herunder vælger en forperson og en næstforperson blandt forældremedlemmerne samt bemander forretningsudvalget. Næstforpersonen træder i forpersonens sted ved dennes forfald.

§ 3. Stk. 11. Bestyrelsen udøver primært sin virksomhed gennem møder. Der afholdes bestyrelsesmøder så ofte det findes fornødent, dog mindst 4 møder årligt, heraf mindst 2 i institutionen. Forpersonen – eller i dennes fravær næstpersonen – indkalder skriftligt til bestyrelsesmøder med mindst 4 dages varsel med angivelse af dagsorden.

§ 3. Stk. 12. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer er tilstede. Bestyrelsen træffer beslutninger ved almindelig stemmeflertal. Ved stemmelighed er forpersonens – og i dennes fravær næstforpersonens – stemme udslagsgivende.

§ 3. Stk. 13. Bestyrelsen skal føre referat over sine beslutninger. Ethvert bestyrelsesmedlem har ret til at få ført sin afvigende mening til referat. Referatet skal godkendes af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Konstateret inhabilitet skal indføres i referatet.

§ 3. Stk. 14. Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sin virksomhed, der mindst skal indeholde bestemmelser om, hvordan indkaldelse til bestyrelsesmøder skal ske.

§ 3. Stk. 15. For bestyrelsen, den pædagogiske leder og andre ansatte ved institutionen gælder i øvrigt bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om tavshedspligt m.v.

§ 3. Stk. 16. Et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen øjeblikkeligt, hvis medlemmet kan erklæres inhabil eller bryder sin tavshedspligt. I tilfælde heraf indtræder suppleanten i den pågældendes resterende bestyrelsesperiode.

§ 3. Stk. 17. Bestyrelsesmedlemmerne kan ikke modtage honorar af institutionens midler for varetagelsen af hvervet som bestyrelsesmedlem.

§ 3. Stk. 18. Bestyrelsen har i samarbejde med den pædagogiske leder indstillingsret, og er repræsenteret ved ansættelser og afskedigelser af institutionens personale.

IV. Medlemskab og opsigelse

§ 4. Man betragtes som medlem af institutionen, når man er blevet tilbudt en plads i institutionen og kan således fra dette tidspunkt blive valgt til bestyrelse, deltage ved forældremøder m.v.

§ 4. Stk. 2. Optagelseskriterierne følger de af § 3, stk. 3 nævnte rammer.

§ 4. Stk. 3. Det almindelige opsigelsesvarsel skal ske skriftlig 2 kalendermåneder før barnets sidste dag i institutionen. Besked om udmeldelse skal afleveres i underskreven stand til institutionens personale senest d. 20 i måneden, 2 måneder før udmeldelsen træder i kraft. 

§ 4. Stk. 4. I tilfælde af manglende forældrebetaling anses barnet som opsagt af institutionen efter 2 påmindelser. I tilfælde af manglende forældrebetaling vil opsigelsesvarslet fra institutionens side være 1 måned og skal ske den første i måneden. Efter første påmindelse, tillader Legehuset Hulahop at opkræve 100 kr. i gebyr.

§4. stk. 5. Forældrebetaling
Bestyrelsen fastlægger forældrebetalingens størrelse. Forældrebetalingens størrelse herunder praksis for indbetaling fremgår af Legehuset Hulahops hjemmeside.

§ 4. stk. 6. Søskenderabat, fripladstilskud og socialpædagogisk friplads

Der er altid mulighed for at søge om søskenderabat, fripladstilskud og socialpædagogisk friplads igennem jeres hjemkommune. Disse tilskud følger altid barnet, også over kommunegrænser.

Disse tilskud gives på samme vilkår i Legehuset Hulahop som i en kommunal institution.

Syddjurs Kommune / hjemkommune giver dog kun tilskud beregnet ud fra de kommunale takster, og der kan derfor forekomme en egenbetaling op til forældrebetalingen. 


V. Regnskab m.v.

§ 5. Institutionens regnskab følger kalenderåret.

§ 5. Stk. 2. Bestyrelsen er i samarbejde med den pædagogiske leder ansvarlig for at der hvert år udarbejdes et retvisende årsregnskab for institutionen i overensstemmelse med gældende regler. Institutionens drift finansieres hovedsageligt af kommunens tilskud og forældrebetaling. Institutionens midler må kun komme institutionens virksomhed til gode. Eventuelt overskud forbliver i institutionens regnskab.

§ 5. Stk. 3. Bestyrelsen og den pædagogiske leder er ansvarlig for, at årsregnskabet underkastes betryggende revision i overensstemmelse med gældende regler.

§ 5. Stk. 4. Bestyrelsen og den pædagogiske leder er ansvarlig for, at et revideret og originalt underskrevet regnskab sendes til banken. 

§ 5. Stk. 5. Forældre til børn og fastansatte ved institutionen har altid ret til at få kendskab til budgetter og regnskaber, som er godkendt af bestyrelsen. Oplysninger, der er omfattet af bestemmelserne om tavshedspligt i forvaltningsloven, kan dog ikke videregives.

§ 5. Stk. 6. Bidrag til institutionen giver ikke ret til nogen del af institutionens formue eller til udbytte af nogen art.

§ 5. Stk. 7. Institutionens overskud skal alene tjene børnenes og institutionens gode.


VI. Åbningstid

§ 6. Institutionens åbningstid følger som minimum kommunens krav på 51 timer og 30 minutter ugentlig på alle hverdage. Åbningstiden er mandag – torsdag: 06.30-17.00, fredag 06.30-16.00.


VII. Tegningsret

§ 7. Institutionen tegnes af bestyrelsen.

§ 7. Stk. 2. Fast ejendom, som institutionen disponerer over, lejes.


VIII. Ændring af institutionens vedtægter

§ 8. Ændringer af institutionens vedtægter kræver tilslutning fra samtlige bestyrelsesmedlemmer. Og skal godkendes på næstkommende generalforsamling med almindeligt flertal.

§ 8. stk. 2. Når vedtægterne er godkendt på generalforsamlingen, er de herefter gældende.


IX. Nedlæggelse af institutionen

§ 9. I tilfælde af institutionens nedlæggelse skal eventuelle værdier og inventar tilfalde velgørende formål. Bestyrelsen beslutter til hvilket formål, på baggrund af forældrenes og personalets forslag.