SMTTE-model – arbejdspapir: SPROG
Lavet af: Hele personalegruppen, den 09.01.2019
I legehuset HulaHop ser vi sproget som værende et kommunikationsmiddel som skal stimuleres. Denne stimuli skal ligge ved engagerede og velvidende forældre og personaler. Vi er i tæt dialog med forældrene om det enkelte barns sproglige udvikling. Vi laver sprog vurderinger i børnehaven med alle børn – via Rambøll.
Vi har det udgangspunkt, at alle har brug for fokus på kommunikation og sprog.
I HulaHop taler vi med barnet. Vi er bevidste omkring dialogens betydning, de 5-turtagninger, benævnelse og vigtigheden af samspillet mellem barn-barn, barn-voksen og er bevidste omkring voksen – voksendialogen.
Vi oplever mange børn har brug for, at vi sætter ord på det vi ser, benævne følelserne, at vi skal give dem ordene, fór dem og at vi er talerør mellem børnene.
Nogle af børnene har andre kommunikative strategier, som ikke er fordrende for den sociale udvikling.
Perioden er fra 1/2 til ¼
Legehuset HulaHop understøtter, at alle børn får mulighed for at udvikle sprog der bidrager til, at de kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden
Legehuset HulaHop understøtter, at alle børn gradvist udvikler sprog, så de opnår erfaringer med at sprogliggøre tanker, behov og ideer til brug i lærende, reflekterende og kreative fællesskaber.
Vi er opmærksomme på, at kroppen understøtter sproget, det nonverbale sprog og at det ekspressive sprog kommer med tiden.
Vi vil gerne se tegn på, at børnene aktivt bruger noget af det vi arbejder med. Nye ord, vendinger, fagter mm. de skulle gerne bruge det aktivt i legene, fortæller videre og bliver inspireret af det, ydermere at de udvider viden, sprogforståelsen samt det talte sprog.
Det skal gerne være en naturligdel af hverdagen. Hvor børnene viser genkendelighed via lyde og udvider ord – gradvist.
Derudover skal børnene gerne udvise glæde og være nysgerrig på de nye tiltag.
Vi informerer forældrene via tavlerne og opfordrer de bakker op om det.
SLUT: fre 22/3-19
Foreløbig/midtvejs evaluering 25/2-19:
Ide: formiddagsmaden indtages ved bordene. Samling øves med de boblerne og gr 2 kl .1030-1045. (frokost efterfølgende).
Ugens rim fungerer godt. Børnene fanges og de synes det er sjovt. Det er en fast del af samlingen.
Biblioteksbøgerne er svære. Mona sørger for det bliver afleveret.
Trygfondens materiale tager børnene godt imod, særligt de yngste. Det kræver den voksne også synes det er sjovt.
Skolegruppen skal til at vælge stykket-og øve.
Bhv er godt på vej – og der er en mdr på vej.