Emne: Mig og mine venner, periode den 20.01-20 til 03.04.2020
I legehuset HulaHop vægter vi at alle børn mærker fællesskabet, barnet mærker at man har en værdi, at man har en ven, at man er en ven, at man fornemmer sig selv-sine følelser og sin omsorg for de andre.
Vi tænker i denne periode skal der være fokus på: venskaber, fællesskaber-store som små, kreative fællesskaber, vente på tur, dele, mærke følelserne, sætte ord på følelserne mm, da vi ser det som en styrke for alle børn, når de har en følelse af at høre til og være en del af noget større.
På hjemmesiden kan I læse alle vores tanker inden for den nye styrkede pædagogiske læreplan, særlig ”børnefællesskaber” giver sammenhæng for dette emne.
Vores mål for dette emne ”mig og mine venner”, er at børnene er en del af de planlagte pædagogiske aktiviteter som hverdag er i fokus for fællesskaber. Og bruger det aktivt i de frie lege. De voksne er opmærksom på at alle børn hører til i de planlagte fællesskaber (samling, sangleg, måltider og de aktiviteter som kommer til at stå på ugetavlen).
Vi tænker ydermere, at børnene får en større fornemmelse af sig selv i fællesskabet, når man får sat ord på handlingerne og når de voksne viser vejen, understøtter legen og relationen og at detror på sig selv i det man er i. Ydermere håber vi barnet mærker at det har en værdi i sig selv og har en betydning i relationen til en anden, og kan mærke fællesskabsglæden.
Vi ved at alle børn er forskellige, har forskellige udgangspunkter, forskellige interesser, kompetencer mm. Nogle skal have en voksen tæt på, nogle vil have den voksne som et talerør, nogle fornemmer hvornår der er behov for voksenhjælp mv. Vi er tætte på og tit er vi også med. Derfor er personalet meget opmærksom på hvornår vi skal være ”foran”, ”bagved”, eller ”ved siden”, så vi kan støtte barnet i relationen bedst muligt. I vores hverdag er alle børn med- på deres egen måde – de børn som har brug for en særlig indsats, har personalet en dialog med forældrene. Alle er med-med de forskellige udgangspunkter de har. Vi tager naturligvis udgangspunkt i zone for nærmeste udvikling, hvor vi sammen med forældrene støtter børnene i det de kan og videre til næste udviklingstrin. Det er ok at se på, det er ok at forsøge, det er ok at fejle, det er ok at bede om hjælp. Vi opfordrer til at alle deltager, og vi er bevidste om hvem, hvor og i hvilken retning barnet skal støttes.
Vi vil gerne se børn som er glade i relationerne. Vi vil gerne se børn som anvender nogle af de strategier vi benytter i hverdagen. Vi vil gerne se tegn på, at barnet gør plads til andre i legen, gerne give plads til andre end dem de normalt søger
Fælles: Fastelavn: I år er det mandag den 24/2 vi holder fastelavn. Vi ser frem til sjov dag med tøndeslagning og gerne udklædte børn og personaler. Det starter kl. 9.30. Og denne dag har vi fokus på fællesskabet: ”mig og mine venner”. Som sidste år havde alle børn en gå/slå-makker, da der skulle slås katten af tønden. De mindste har en ældre i hånden og så går de to og to rundt i samme rundkreds som vennerne og skiftes til at slå på tønden. Vi ser de ældre børn profiterer ved det og de yngre fornemmer trygheden ved at den anden viser vejen. De voksne er også udklædte og er med hele vejen rundt-og giver børnene mulighed for at få fuldt udbytte af dagen-på hver deres egen måde.
Vi forventer I læser dette skriv, og spørger ind til det, hvis det skal uddybes
Vi håber på legeaftaler som understøtter relationen og fællesskabet – gerne med nogle man ikke plejer.
Vi regner I er med til at være rollemodeller ”hvordan er man en go ven” og gode omgangstoner.
For at sikre de individuelle mål for hvert læreplanstema er implementeret i hverdagen/aktiviteterne, har vi sammenfattet det her:
18/2-20
Samling i vug: kæmpe fællesskabsfølelse – de mindste børn sover formiddagslur, rummet er voksenstyret og der er fokus på fællesskabsglæde. Hånd i hånd tiltag tager børnene til sig.
Bhv. børn har taget makkerpar godt til sig, og spørger efter sin spisemakker.
Bhv. italesætter at de skal være verbalt tydelige omkring fællesskabsfølelsen, og bl.a. i garderoben sætter vi ord på, hvis de skal have hjælp-så spørg en ven.
De voksne vil lave skuespil om hvad og hvordan ”venne-vinke-vinduet” virker.
Personalet tydeliggør ord som: ven, fællesskab mm når der skrives på ugetavlen-så det gøres endnu mere tydelig.
Der spires og sættes spor, og personalet tænker emnet er givent.
Det er et emne som man ikke kan nå i mål med-det er altid i bevægelse og i udvikling.
23/4-20: (blev afbrudt pga. Corona)
Vug: Det er et emne som giver stor mening, og børnene profiterer ved det.
Vente på tur til samling lærte de hurtigt. Vennerne havde hinanden i hånden fra a til b, både på legepladsen og ved putning mm. De udviser stadig lyst til dette efter. Børnene så aktiviteterne an og fandt hurtig tryghed ved bl.a. sanglege.
De mærker fællesskabsfølelsen overfor hinanden, og de udviser parathed overfor sanglegene.
Bhv: dreng/pige udklip på væggen blev sat op – balloner blev brugt via børneinterview/samling. Alle børn blev spurgt om det samme, og det gav gode snakke. Fællessange gik igen til samlingerne. Bøger: følelser og fællesskab blev brugt. Sanglege blev brugt uden konkurrence – men med fællesskab som fokus.
Venne-vinke vindue blev ikke brugt ordentligt (børnene ville ikke tage imod vennens hjælp). Børnemassage blev flittigt brugt.
Spisemakker fungerede godt, børn udviste hjælpsomhed og omstillingsparathed.
Bamsefest og skuespil (skolegruppen) blev ikke til noget grundet corona.
Hvad siger forældrene?
Der er desværre ikke meget feedback – det kunne vi godt ønske os.
Personalet tænker det kan være et tilbagevendende emne en gang om året.